maandag 13 oktober 2008

Reunie Sint Nicolaaslyceum


Reunie op het Sint Nicolaaslyceum, waar ik van 1982 tot 1988 op school zat. Het was wat mij betreft de leukste editie tot nu toe: veel mensen die ik graag wilde zien, onder wie zelfs een aantal mensen die ik in 20 jaar niet meer had gezien. Verder geen last van die gevreesde vastklikkende beleefdheidsgesprekken waaruit je met een codewoord gered moet worden. Dan was het ook nog eens prachtig weer en goed georganiseerd, kortom: helemaal geweldig.

Begonnen met een lesje aardrijkskunde van Dick van Hummel, met Astrid, Edward, Peter en Erik. En op rij 1 zat Maarten Spanjer, die een soort cabaret een-tweetje met Dick had; ze hebben samen op het Sint Nicolaas gezeten en Maarten vond het leuk om hun kwajongensstreken terug te halen.

De echte comedian was natuurlijk Dick zelf, als vanouds grappig in zijn uitleg over Aardrijkskundige bijzonderheden tussen de 70 en 80 graden noorderbreedte. "Niet alleen de klimaatverandering maar ook de cultuurveranderingen bij de eskimo's (zelf zeggen ze Inuit) hebben nogal wat vervelende consequenties. Voorbeeld: de introductie van onze westerse suiker. Voor de komst van de suiker hadden de dames ijzersterke gebitten, prima spul om de laarzen van hun mannen soepel te kauwen voordat ze op jacht gingen. Dat kun je nu als jager nu wel mooi vergeten, met al die verpeste gebitjes."

En verder had hij zijn aloude zinnetjes als "Het stikt daar echt van de methaangassen", en "Er is echt geen zak aan nu want het is daar vanaf zo'n beetje nu tot aan de lente echt pikkedonker". Dick zag er geweldig uit, in topvorm, better than ever. Geeft nog maar 3 dagen per week les, vanwege zijn 'ouwelullendagen'. En zo hoort het ook!

Je kon ook bij andere leraren lessen volgen, bijvoorbeeld bij De Rijk (wiskunde), Van Mierlo (idem), Overwater (scheikunde). Allemaal lessen met mooie namen, poetisch bijna, zoals die van Dick van Hummel. Ik kan die andere titels even niet oplepelen. Maar hoe dan ook, toen Gijs het programma zag mailde hij me: "Leuk hoor, al die lessen. Maar ik mis wat. Want waar is 'Douchen met Kenter"!?





Meest opvallend: de school is niet veranderd, en de mensen al helemaal niet. Allemaal nog precies hetzelfde als 26/20 jaar geleden! Was ontzettend leuk om iedereen weer te spreken. Wat een leuke mensen heeft die school voortgebracht.
Even langs de gymzaal, waar het Grote Gebeuren altijd was - too many memories.

En daarna natuurlijk de soos in!




Gelukkig 'hangt' het vliegtuig van Robert en Daniel nog, het kunstwerk dat ze maakten onder beleiding van Carlo Grift.

Helaas, het vliegtuig stort nu echt neer, als het gebouw binnenkort plat gaat.
Dan komt er 50 meter verderop gelukkig wel weer een nieuwe school. Daar gaat Lotte heen, de dochter van Petra. Cirkeltje rond. En als we heimwee krijgen, dan kunnen we uithuilen in de kapel, die nog blijft, of eten bij Restaurant As, in het voormalige klooster, waar de Paters woonden die ons les gaven. Het eten bij De As zal ongetwijfeld heel anders zijn dan het eten dat mijn oudtante Bep voor ze kookte, voor die lieve ouwe meesters zoals Pater Verbruggen, Pater Duindam ("Lieve engelenkind, treed naar voren en laat je welluidende stem fraai klinken"), Pater de Klerk en wijlen Pater Prefect.

Zoals Gijs schreef op zijn badge (voor op het eindexamenbord, het hangt er nog!) "HET WAS HARD - IK MOEST ERAAN TREKKEN!"
Waar is toch die dildo waarop de badge zat geprikt?

4 opmerkingen:

Myrakel.nl zei

Hallo Irene
Mogen jouw foto's straks ook op onze reuniesite, bij www.myrakel.nl? Ik wil in onze SNL-binder een lijstje maken met verwijzingen naar sites/blogs met fotos van de reunie.
Hoor graag van je
rene

Ir1e zei

Ja, natuurlijk! Leuk!

special zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
special zei

Hoi ik was ooit Conciƫrge op het SNL.
Ik heb leuke herinneringen aan de jaren dat ik daar werkte. Ik ben nu Galeriehouder van Amsterdam Outsider Art. (Naast de Hermitage). Ik herkende je foto, niets veranderd :-)

groetjes
Bert Schoonhoven