donderdag 16 oktober 2008

Banjo, Tjolk en andere jeugdsentimenten

Waar is toch de Banjo gebleven, vroeg ik mij af, toen ik een sollicitatiebrief schreef naar Sail Amsterdam, waarin ik mijn eerste Sail beschreef. Op de kade deelden blonde meisjes met grote sporttassen gratis Banjo-repen uit. Een soort voorloper van de Raider (ik heb nog steeds moeite met de naam Twix) was het: twee reepjes chocola met biscuit, zonder de caramel. Ik weet nog dat ik het onvoorstelbaar vond dat ze honderden van die dingen zomaar weggaven; die vorm van promotie was nieuw voor mij (1980). Dat was overigens niet mijn punt, in de brief. Maar goed: it got me thinking... Whatever happened to good old Banjo? Er was niets mis mee.

Op Jeugdsentimenten.net vond ik mijn Banjo terug, samen met de Drie-Musketiers-Reep en andere klassiekers. Tragisch, hoe sommigen het niet redden, en anderen wel. Beetje metaforisch voor het Leven zelf. En wat een heimwee-achtige golf kwam er over me heen toen ik door de site struinde. Andreas mailde dit:

"Banjo ken ik nog.

En wat is er gebeurd met de volgende merken: Yogo Yogo, Tjolk, Klopklop
slagroom, domo vla, NMB bank, Simca, Herschi cola, Talbot, Tarvo brood,
Caraco ijs.

Ik heb het nog steeds over een Raider terwijl het ding al jaren Twix heet.
Ik zeg trouwens ook 'heeft u voor mij een Snickers' (meervoud).

Ken je de letterverhaspelingsgeschiedenis van het merk Ovomaltine/
Ovaltine? Een trademark-gast die een foutje maakte bij de registratie.

Ken je de commercial nog die begint met likkebaardend lekker lessend...?

Jaja, precies, zucht ;-) "


En ik mailde hem terug:

"Koel koel koel sissende PEPSI....
Menzo kan dat riedeltje heel snel opdreunen. Is grappig.

Ovolmaltine Ovaltine wist ik niet - die moet je me maar eens uitleggen, klinkt leuk!

Herschi, ja, inderdaad. Tarvo, ook. NMB is in ING opgegaan, jaren tachtig, meen ik me te herinneren. Talbot! Haha. Ik weet nog dat ik bij de introductie van Tarbot (de vis) heel erg moest wennen dat het geen Talbot was. KloptKlopt, wat een geweldige retro-producten. Wat komt er een hoop gevoel naar boven bij het terughoren van die shit. Ongelooflijk. Eens te meer verbaas ik mij over de menselijke psyche, het gedoe in het hoofd, chemische procesjes, en hoe lichaam en geest zaken opgeslagen hebben zitten die alleen ontsloten worden met bijzondere (en vaak onbedoelde) sleutels als woorden, geuren, beelden. Er rolt meteen een heel tijdperk over me heen!

Popkwuz maar dan voor vergane eet&drank-klassiekers uit de jaren 70, 80:
Wat was Jaffa (denk: Jamin)? Wat was de favoriete mix op verjaardagen voor tantes? (meerdere antwoorden goed) Wat kregen daarentegen de oudere dames? (Moest met theelepeltje.) Noem een prefab-eetwaar die opkwam begin jaren 80, die vooral handig was bij het maken van (ook nieuw!) hartige taarten en appelflap-achtige dingen, maar ook als kapje op de soep, in de oven? Wat was vroeger een lekkernij in elk feestmenu - het ging in de oven en daarna moest er iets uit blik in, opgewarmd.

I miss those days!

Irene"

5 opmerkingen:

roland zei

boodschappen halen
is soms geen pretje
je waait van de weg weg
je valt met je netje
boodschappen halen
soms wat onhandig
wees toch verstandig
en blijf bij te tijd
de SRV-man, de SRV-man
de SRV-man die brengt alles bij u thuis
doordeweekse booschappen dagelijks aan huis
doordewekseboosdschappen dagelijks aan huis
leve de man van de SRV van je hieperdepiep hoezee

Ir1e zei

Roland, wat prachtig. Ik was hem vergeten. Kende alleen nog de pay-off, hiep hiep hiep hoezee. Dank voor deze verrijking!

Ir1e zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei

Raider is op dit moment tijdelijk weer te koop in de supermarkt als 5-pack. En de naam is ook Snickers en niet Snicker. Banjo is van de markt gehaald wegens tegenvallende verkoop resultaten.

Unknown zei

Hee Peter.ik was,verslaafd aan banjo.en caddy.ken je die nog?