vrijdag 24 oktober 2008

Going down! Going down!



Ach jeetje wat een ellende. De beurzen gaan weer onderuit. Hoeveel procent kan er nog af? Hoezo weerstand - er is er steeds weer eentje onder. Tien procent hier, negen daar, paniek paniek, winstwaarschuwingen, productiebijstelling, consumentenwantrouwen, speciale televisieprogramma's, extra oplage FD en nou ja, hij gaat gewoon ontzettend lekker.

Na het instorten van de huizenmarkt in Amerika, gevolgd door de overal besproken financiele crisis is nu ook de echte economie aan de beurt. Consumenten zijn bang geworden, geven niets meer uit, waardoor bedrijven hun productie omlaag schroeven, winstwaarschuwingen geven en hup - daar gaat nog een hap waarde van de beurs weg.

Ik heb net mijn huis verkocht, en ook al had ik er meer uit kunnen halen, ik geloof dat ik toch wel blij mag zijn met mijn tijdige beslissing om niet af te wachten hoeveel lucht er uit de Amsterdamse huizenprijzen kon vervliegen. Tot nu toe gaat het allemaal nog best, als je Funda in de gaten houdt. Toch kan ik me voorstellen dat mensen nog voorzichtiger worden nu er ontslagen dreigen (kostenbesparing), de uitzendbranche de voorspelbare klappen krijgt (altijd een slecht teken voor de economie) en 'het allemaal minder wordt'.

Ik ben niet zo'n angsthaas, maar ik had geen zin in risico. Zonder deze crisis was ik waarschijnlijk blije huiseigenaar gebleven, en dan had ik het huis nog wel een tijdje willen verhuren. Van zo'n gaaf huis op zo'n topplek wil je geen afstand doen. Maar: voordat je het weet is er tien of zelfs twintig procent van de waarde af, gaat de hypotheekrente omhoog, ondertussen knalt de CV uit elkaar (Irene, kun je even komen? De verwarming doet het niet) etc. en dan word je min of meer gedwongen nog jaren te wachten totdat die verloren waardestijging weer terug is.

Nu nog een baan en dan ben ik helemaal rustig.

Geen opmerkingen: