maandag 27 april 2009

Taalfucker

Ja, ik ben een taalfucker. Maar ik probeer anderen er niet mee te storen.

Toch word ik zelf regelmatig gestoord. Bijvoorbeeld door al die fucking mode woorden in de reclame. Hair & Body, revitalift met multifocale bifidus. Waarom? Omdat we dan harder gaan kopen? Omdat we de helft niet begrijpen? Omdat de Engelsen het wel zullen weten? Vreselijk. Een rondje reclame op TV en je bent 16 des-informatieve begrippen armer. Ik krijg er een vitaminecomplex van.

Vroeger was vis gewoon vis. Ik weet niet wat de vis sindsdien precies heeft gedaan; misschien heeft ie doorgeleerd. Maar opeens is het kabeljauw met Omega-3.

Oja, en dan bij de Car Glass, daar is "na injectie van onze HPX2-hars het resultaat bijna onzichtbaar". Dan kun je het dus net zo goed niet doen, als het resultaat bijna niet te zien is. Lijkt mij.

Dan nog zo iets: de angstvanger. Dat is de nieuwe briljante vondst van RTL 4, voor een boeiend nieuw programma. Heb je alles gehad, denk je, de paardenfluisteraar, the ghost whisperer, ice car truckers, de starfucker, de nanny, de bomenknuffelaar, en dan dit.

Nee, dan diegenen die de Taal verdedigen! Ja, die. Zo was daar cabaretier Pauline Cornelisse, bij Paul de Leeuw. Goddank! Zo iemand die precies weet hoe het wel moet, en grapjes maakt over mensen die het doen zoals het niet moet. Dan komt ze met van die modewoorden die volgens haar niet kunnen. Ik ben het wel met haar eens, dat wel, maar dat hautaine. Dat ivorentorentoontje. Dat kan ik dan ook weer niet hebben. Kan deels jaloezie zijn, zo van: wat zij doet kan ik beter. En waarom vinden ze dit leuk? Dit is oude koek. Dingen die volgens haar niet kunnen zijn 'duh', 'okee' in allerlei soorten situaties, ook in die situaties die overduidelijk het tegendeel zijn, zoals wanneer de toegesprokene net heeft gezegd dat hij zijn baan kwijt is. En nog allerlei andere 'leuke' taaldingetjes die we met zijn allen fout doen. Chef Open Deuren. Directeur Oude Kost.

("Ik heb psychologie gestudeerd"... braak!)

De dingen die ze zei waren achterhaald. Als ik zou zeggen: 'zo 2008', dan zou zij dat afwijzen als een uitdrukking die niet meer kan. Dat vond ik drie jaar geleden al. Maar ik val in herhalingen.

Nogmaals, ik erger me waarschijnlijk meer aan het alleenrecht dat deze dame in de schoot geworpen krijgt van Paul de Leeuws redactie. Want ik ken heel wat taalpuristen die vele maken geestiger en fanatieker zijn. Noe.

Wel een heel mooi woord opgelopen in Nijmegen, afgelopen weekend, bij de uitbater van onze bed & breakfast. Ook zo'n opkomend fenomeen. Iedereen wil er eentje beginnen, of slaapt in niets anders meer, omdat het 'zo veel leuker is dan een hotel'. Nou, dit weekend had ik best in een hotel willen slapen. Dan hadden we tenminste geen rotte geur in de douche gehad, en een gastheer die het belangrijk vindt dat je het fijn hebt. Deze meneer met roze polo en kaki gevechtsbroek met zakken had iets anders voor ogen toen hij deze studentenwoning omtoverde tot toeristenval. De B&B zit boven de Bagels & Beans, jawel, ook van dezelfde meneer. Nog even en hij heeft de hele Lange Hezelstraat opgekocht en uitgebaat.

Maar deze meneer dus, die noemde een kamertje (waar ik zelfs als student mijn vieze was niet in had willen stallen) waar hij ons in wilde demoveren 'een lokatie in wording'. Ik kan veel van hem zeggen, maar dit eufemisme neem ik hem niet af. Bril-jant. Needless to say dat we de kamer hebben geweigerd, en dat zich toen als bij wonder toch nog een kamer openbaarde. Dezelfde die eerder dubbelgeboekt was. Noe!

Geen opmerkingen: